Jak dobře umíte lhát?

02.02.2016 12:52

Také přemýšlíte o tom, jak se lépe prezentovat? Jak dostat to, co chcete - třeba víc peněz, nebo lepší pozici? Prostě, jak vyladit svou sebeprezentaci?

 

Ať chceme, nebo ne, sebeprezentace znamená prodej vlastní osoby: dovedností, myšlenek, postojů. Nezní to moc hezky, ale ve skutečnosti prodáváme produkt - Já. 

A je velmi důležité, co si o tomto produktu myslíme, jak ho vnímáme. Nejen hlavou, ale i srdcem. Během své dlouhé praxe v manažerské pozici, ale i jako lektorka různých seminářů jsem měla možnost potkat spoustu lidí (a pohříchu především žen), kteří dokázali jen velmi těžko mluvit o své vlastní hodnotě, o tom, v čem jsou opravdu dobří.

Probírám-li s někým toto téma, nejde se nezeptat:

 

“Jak dobře umíte lhát?”

 

Na škále od jedničky do desítky. Desítka je Baron Prášil. V průměru se odpovědi pohybují někde kolem trojky, čtyřky. To bude tak úroveň milosrdné lži.

 

Jak chcete prodat něco, čemu nevěříte, o čem neumíte říct téměř nic hezkého?

 

Nemyslím si, že je správnou cestou naučit se lépe lhát. Jednak to má poměrně velké nároky na paměť, ale hlavně je to pořádný útok na vnitřní integritu, a ve svém důsledku i na zdraví. Mnohem důležitější je vnitřní práce na objevování vlastní hodnoty, na formulaci toho, co nabízím.

Zažila jsem to na vlastní kůži na začátku svého podnikání: neuměla jsem si říci o peníze. Věděla jsem sice, že lidem nějak pomáhám, dávám jim nějakou hodnotu. Problém byl v tom neurčitém zájmenu. Nějak, něco - to není ve skutečnosti nic.

Musela jsem si naprosto jasně, jednoduše a srozumitelně sepsat, co je moje přidaná hodnota, čím pomáhám, za co si to nechávám platit.

To je cvičení, které mohu vřele doporučit: dejte si dohromady všechno, co děláte dobře, v čem jste skvělí, co je na vás zajímavého, čím můžete ostatní obohatit. A dejte to na papír. Bude se vám s tím pak lépe pracovat, protože nejde o to jen všechny ty věci sepsat, ale také mnohokrát otestovat, jak jste s nimi vnitřně ztotožněni.

Podstatou úspěšné sebe-prezentace je sebe-úcta, znalost sebe-hodnoty a pochopitelně sebe-vědomí. Není na to žádná kouzelná hůlka. Je to vnitřní práce, kterou je potřeba odvést.

Někdy takové přemýšlení může vést i k otázce, jestli vlastně prodávám správným lidem. To je další krok k lepší sebeprezentaci.

 

Prodávám správné cílové skupině?

 

Velmi těžká otázka, zvlášť pokud předem vím, že odpověď je záporná. Vyjít z komfortní zóny a hledat jinou cílovku pro své kvality může být hodně náročné. Jenomže když to neuděláme sami, nakonec nás to stejně někam mimo komfortní zónu vyžene. V tom nejhorším případě do špitálu. Často to bývá důvod začít přemýšlet o sebe-hodnotě a sebe-úctě, ale jako vždy platí, že prevence bývá jednodušší.

Výborný článek na téma sebe-hodnota najdete třeba na blogu Firemní čarodějky:  Tip na spokojený život

 

Zpět

Kontakt

Komunikace s Marií

778 052 320

© 2016 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode